Suzuki DR BIG
English


Karburátor MIKUNI BST33


Nejdříve musíme odstrojit motocykl a demontovat karburátor dle postupu popsaného ZDE (klikni) !
Vyndáme ruční sytič. Musíte ho vyšroubovat, mělo by to jít rukou.
Takto vypadá ruční dvoupolohový sytič u 750ky.


A toto je důvod proč u většiny strojů nedrží v otevřené (vytažené) poloze.
Ulomené aretační zobáčky, které při vytažení sytiče zapadají pod výstupky na hřídelce. A plastový závit na matici, kterou se sytič upevňuje do karburátoru, také není zrovna odolný. Já to zatím řeším namotáním kousku bílé těsnící silikonové pásky na závit, čímž se spojení utěsní a drží. Aretaci sytiče v otevřené poloze zatím řeším podržením rukou dokud se motor nezahřeje. Je to sice otrava, ale netrvá to zase tak dlouho.


- Další věc co byste měli udělat je sundání horního víčka karburátoru. To vám umožní přístup k šoupátku a k jehle.


- To provedete odšroubováním dvou šroubků ve víčku. Doporučuji tyto šroubky nahradit imbusy, protože šroubky jdou občas těžko povolit a brzy se opotřebují šroubovákem. Na obrázku můžete vidět už vyměněné imbusy.

- Jakmile máte šroubky pryč, opatrně sejměte víčko karburátoru a pružinku šoupátka.


- To černé na co se teď díváte, je membrána, která je spojena s šoupátkem, které je ovládáno podtlakem. Právě proto se mu říká rovnotlaký karburátor (neboli CV z angl. Constant Vacuum). Šoupátko tedy není přímo spojeno s lankem plynu.

- Opatrně vytáhněte membránu i se šoupátkem.

- Máte? Tak teď to celé v ruce otočte vzhůru nohama a z šoupátka vám vypadne jehla.
- Tu si odložte na bezpečné místo, bude se vám ještě hodit :-) Ideální je malá plastová krabička nebo sklenička s víčkem, do které budete odkládat malé součástky, aby se vám neztratily.
- Teď byste před sebou měli mít něco podobného jako na obrázku.

- Pokud máte, gratuluji. Říkal jsem vám, že je to snadné :-)

- Nyní máte kompletně demontovaný vršek karburátoru a je čas zkontrolovat pár věcí:

1) Zkontrolujte vršek karburátoru. Ten možná ještě nikdy nebyl demontován, anebo v případě že jezdíte hodně v terénu, může být celý špinavý od bordelu a prachu. Nic zvláštního - stává se to běžně. A to je taky hlavní důvod proč by se měl karburátor pravidelně čistit. Pokud terén vyhledáváte opravdu často, není od věci "očista" klidně při každé výměně oleje. Je to práce na hodinku, a máte klid na duši a dobrý pocit :-)

2) Neméně důležité je taky zkontrolovat dosedací plochu víčka. Ta by měla být pokud možno dokonale hladká bez nějakých škrábanců či vrypů.
To potom může způsobovat velké problémy v chodu motoru. Pokud přece jen najdete dosedací ploše víčka rýhy, doporučuji koupit nové.


3) V dalším kroku zkontrolujte membránu a šoupátko, jestli nenese nějaké stopy poškození. Nebojte se membránu sundat a hledejte prasklinky, vrypy, zkrátka cokoliv co by tam nemělo být. To stejné platí i pro šoupátko, které by nemělo být moc opotřebené, poškozené, vydřené rýhy atd.
- Zde můžete vidět poškozenou membránu, předešlý majitel ji přiskřípl při montáži mezi tělo karburátoru a víčko a poškodil ji

4) Nakonec ještě zkontrolujte opotřebení jehly. Věřte nebo ne, jehla se vlivem vibrací opotřebovává, což může v extrémním případě vést až ke zlomení. Když se to stane, jehla spadne do trysky a motor jednoduše přestane jet.
Takže zkontrolovat. Když se podíváte na další obrázek tak pochopíte o čem je řeč. Extrémně vydřená jehla se může zlomit.



- Přesunete se na spodní stranu, a demontujete víko plovákové komory. Tady uvidíme opravdové "srdce" karburátoru, a dostanete se k tryskám a plovákům. Takže šup pryč se dvěma šrouby, které opět doporučuju nahradit dvěma imbusy.

- Jakmile máte šrouby pryč, po sejmutí víka uvidíte plováky a hlavní trysku.

- Odložte víko stranou, a podívejte se karburátoru podrobněji na "střívka" :-D Nebojte se zahýbat plovákama, abyste pochopily, jak to vlastně funguje.


- Jemně, ale silou sundáte kompletní soustavu plováků, včetně jejich plastového držáku.
Zkontrolujete celistvost plováků (jestli nejsou např. prasklé ), zkontrolujete O-kroužek a celé si to odložíte na bezpečné místo.
Pokud ventilky nezavírají, může být důvodem poškozený povrch gumového kužele na konci pístku.


V případě že bude nutná výměna pístku ventilku,
narazil jsem na výhodnou sadu zde, včetně těsnění za zhruba 800,- Kč.
www.hessler-motorsport.de
Samotný pístkový ventilek u Suzuki stojí cca. 1150,- Kč

Pokud jde sundání a nasazení plováků příliš lehce, je asi načase vyměnit těsnící O-kroužek !


- Tak a teď máte hezký přístup k důležitým prvkům a popíšeme si co je co. Takže jdeme na to: Hlavní tryska (main jet), tryska volnoběhu (idle jet), šroub bohatosti směsi volnoběhu (fuel/air screw), jehlový ventil (needle valve) a šroub seřízení volnoběžných otáček (idle screw).
(Pozn: foto je karburátor MIKUNI BST40, ale rozložení prvků je stejné)
Bohužel u 750 nejde tryska volnoběhu vyšroubovat, takže si na ní musíte dobře posvítit baterkou.
Porovnejte vzhled otvoru trisky levého a pravého karburátoru, měli by být stejné malý pravidelný kruhový otvor.
Pokud to tak není, je nejlepší zkusit ho opatrně protáhnout tenkým drátkem (mně se osvědčilo použít staré rozpletené lanko brzdy z kola).



- V dalším kroku demontujete jehlový ventil. Všechno co jde, vytáhněte. Na svém místě to drží jen pomocí O-kroužků, takže se nebojte zabrat. Aneb co nejde sílou jde ještě větší sílou. Jakmile máte vyjmuto, zkontrolujte stav O-kroužku, to znamená, aby byl pěkně kulatý a ne třeba plochý, jinak by to nemuselo dobře těsnit. Pokud O-kroužek vykazuje špatný stav, je potřeba ho vyměnit.



- Nyní vyšroubujete hlavní trysku. Doporučuji vzít velký šroubovák, aby jste náhodou nestrhly hrany.

- Po vyšroubování by vám v ruce měla zůstat hlavní tryska. Stejně jako ostatní drobnosti uložte na bezpečné místo.

- Teď když máte demontovanou hlavní trysku, neměl by být problém demontovat vodítko šoupátka a trysku jehly. Vodítko je takový plastový bazmek, který drží šoupátko uvnitř karburátoru. V tomto vodítku je nasunutá i tryska jehly. K demontování stačí použít delší šroub, který našroubujeme do závitu po trysce.

Pokud nepostačí zatlačit na šroub, pomůžeme si jemným poklepáním např. gumovou paličkou.

Tak a tryska jehly je venku, ale šoupátko stále vězí v karburátoru.

Mělo by jít bez problému vytlačit prsty ven.

- A vodítko je taky venku

Pokud na vodítku nezůstalo kroužkové těsnění najdete ho v karburátoru. Uschovat k ostatním drobným součástem !

Pokud motocykl dlouho stál, nebo karburátor zatím nikdo pořádně nerozebral, může tryska vypadat asi takto.

Stejným postupem vyndáme vodítko s tryskou a těsněním i z druhého karburátoru.


Pokud tryska zůstane vězet ve vodítku,

pomůžeme si opět šroubkem.

A opět nezapomeneme na těsnění !



- Další věc do které se pustíte je demontáž šroubu bohatosti směsi volnoběhu. Před vlastní demontáží napřed šroub lehce dotáhněte, a přitom počítejte otáčky, abyste věděli jak při montáži šroub seřídit. Takže otáčíme směrem doprava a počítáme dle obrázku, výsledné číslo si někam zapíšeme.
to má samozřejmě význam pouze v případě že motor pracoval při startu a na volnoběh správně. V opačném případě provedeme raději nové seřízení


- Jakmile máte napsáno, můžete otáčet doleva a vyšroubovat ho. Opatrně, je to malý šroubem, na něm pružinka, malá podložka a O-kroužek.
Občas se uvádí, že pokud je otvor se šroubkem bohatosti zaslepený neměl by se seřizovat.
Ale pozor na to, u mne byl zaslepený, ale jen proto, že předešlý majitel ztratil gumový kroužek a šroub prosakoval !
Jinak drobné díly ukládám do čisté skleničky nebo krabičky od léků s uzavíratelným víčkem, aby se nepoztráceli.


Pro zajímavost, na advrider.com jsem narazil na tuto vychytávku, podrobnosti na http://www.stenhouseracing.com


- Už se blížíme do finále, ale ještě vám zbývá sundat gumové těsnění dolního víčka karburátoru. Pokud to půjde, ale buďte opatrní, ať se vám neroztrhne.
Pokud je těsnění opotřebené nebo poškozené, vyměňte ho za nové.

- Nyní jsme ukončili demontáž karburátoru. Myslím že by jsme to měli oslavit vychlazeným pivem (abstinenti a ti co se chtějí ještě po vyčištění projet - nealkem), a potom si hned začnete užívat s čistidly :-)

ČIŠTĚNÍ

- Záleží na tom, pro jaký způsob očisty se rozhodnete, máte několik možností. První možnost je, že si koupíte speciální sprej na karburátory, a všechny trysky a tělo karburátoru prostříknete. Plastové díly stačí umýt v mýdlové vodě.Já naopak preferuji druhou možnost, a to koupit technický benzín, malou vaničku, štěteček a hezky všechno očistit.


- Během čištění buďte pozorní. Nejen že čistíte, ale také kontrolujete. Mějte jistotu, že všechny díly a prvky vypadají v pohodě a bez poškození.

- Když máte hotovo, karburátor by měl vypadat jako nový.(Pozn.: opět použity obrázky BST40, ten můj by nebyl nejlepší příklad :O)
- Horní část.


- Dolní část.


- A všechny ostatní díly a prvky.


- Tak a tady už je opravdu skoro hotovo. Teď už stačí jen karburátor smontovat, třeba tak že budete následovat postup v opačném směru. Věřím, že na tom nemáte co pokazit.

Doplňující informace

Při nasazování jehlové trysky s vodítkem šoupátka si dávejte pozor na správnou orientaci. Na konci trysky je vybrání, které určuje orientaci trysky


proti mosanému kolíčku na koci šachty jehlové trysky.



SEŘÍZENÍ HLADINY


- Jedna z hlavních příčin které mohou způsobit problém s karburátorem, je špatně seřízená hladina. To může způsobit střílení do výfuku, sání, malý výkon a velkou spotřebu

- Ke správnému seřízení je potřeba držet karburátor vzhůru nohama, a snažit se dostat dvě vyznačené hrany do rovnoběžné polohy.


- Pokud hrany nejsou rovnoběžné, je hladina buď nízká, nebo vysoká a je potřeba to seřídit. Nad jehlovým ventilem je takový plíšek, kterým se to seřizuje. Takže vzít např. malý šroubovák nebo kleštičky a podle potřeby lehce přihnout plíšek buď nahoru, nebo dolů a opět zkontrolovat, dokud nebudou hrany rovnoběžné.


- V manuálu se udává výška hladiny 14,6 mm +-1 mm. Tuto výšku je potřeba měřit od hrany karburátoru po horní plošku plováku, jak je zřejmé z obrázku níže.
Karburátory máte vzhůru nohama, prsty přidržíte rám plováků přitlačený ke karburátoru, plováky samotné volně leží na pístku zavíracího ventilku (přesněji řečeno,seřizovací plíšek plováku leží na ventilku) !
- Platné jsou obě metody seřízení. Tudíž při správně seřízené hladině by měly být hrany rovnoběžné, a zároveň výška 14,6 mm +-1 mm


Ještě než karburátor opět namontujete na motocykl, není úplně od věci zkontrolovat příruby mezi karburátorem a válcem.


Zde je totiž další místo pro potencionální přisávání vzduchu, což není žádoucí. Povolíme opatrně šrouby přírub a vyšroubujeme je ven. Poté příruby opatrně oddělíme od válce. Bývají docela přilepené, ale jde to normálně rukou.
pokud se vám u některého "sviňsky dotaženého" šroubu podaří strhnout křížovou drážku,


použijte plátek z pilky na železo a opatrně vyřízněte provizorní drážku pro plochý šroubovák.
Pokuste se šroub povolit plochým šroubovákem.


Pokud i to selže, přiložte větší plochý šroubovák nebo menší majzlík na okraj drážky šroubku tak aby poklepáním kladívkem na šroubovák došlo k uvolnění šroubu (tohle už většinou zabere)


A opět, jako prevenci takovýchto problémů doporučuji nahradit imbusovými šrouby. A není od věci k šroubům vždy přidat ještě rozpěrnou a plochou podložku. Vždy tak aby rozpěrná podložka byla mezi hlavou šroubu a plochou podložkou !

Pokud je těsnění mezi přírubou a válcem zploštěné (jako na obrázku, je v jedné rovině s povrchem příruby, takže už neplní svoji úlohu) a nebo poškozené, vyměníme ho za nové !
POZOR - při zpětné motnáži přírub na jejich správnou orientaci. Pokud je pootočíte změní se rozteč mezi vstupnímy otvory, a karburátory nepůjdou nasadit !!


Tak a na závěr ještě ověříme, jestli správně fungují ventilky napouštěcí trysky. Pokud to neuděláte, může se vám stát, že po smontování motocyklu a otevření kohoutku paliva začne po chvíli crčet benzín z přepadové hadice, vzduchového filtru a ikdyž to nevidíte, může zatékat i do hlavy, a nebo až do motorové skříně a benzín v oleji asi není zrovna nejlepší. Při příštím vypouštění se nebudete stačit divit jakto, že jste vypustili víc oleje, než jste tam původně nalily.
Jdeme kontrolovat - postačí vám trochu benzínu, palivová hadička, malý trychtýř a dvě úzké průhledné hadičky (např. pro ostřikovače na autě).
Průhledné hadičky nasadíme na vypouštěcí otvory na dně karburátorů a povolíme vypouštěcí šroubky


Nasadíme palivovou hadici na přívod paliva do karburátorů a na druhý konec nasadíme trychtýř. Je lepší do trychtýře použít nějakou filtraci např. vatu. Určitě nechcete aby jste si do vyčištěných karburátorů nalili nějaké smetí !
Karburátory někam posadíme tak aby byl vodorovně tak jako v motocyklu, uchopíme hadičky a pomalu naléváme benzín do trychtýře.


Při tom sledujeme hladinu v průhledných hadičkách (jistě si ze základky pamatujete princip spojitých nádob).
Hladina by se měla zastavit něco nad dělící rovinou plovákových komor (záleží na konkrétním nastavení výšky plováků) a neměla by dále stoupat.
Naopak by postupně měla stoupat hladina v palivové hadičce, jak dál přiléváte benzín, až se objeví v trychtýři.
Doporučuji vyzkoušet opakovaně aspoň 3x, že zavírají skutečně spolehlivě !


Pokud hladina stoupá nad dělící rovinu a benzín začne protíkat vzduchovými tryskami na vstupní straně karburátoru, tak napouštěcí ventilek nezavírá.
Nezbývá než opět demontovat víčko plovákové komory zkontrolovat nastavení a stav ventilku s pístkem.
Jestli je vše v pořádku a ventilky zavírají, můžeme vše namontovat zpět na motocykl.
Nezapomeňte dotáhnout vypouštěcí šroubky plovákové komory a povolit šroubky bohatosti směsi volnoběhu
o počet čtvrtotáček, který jste si při demontáži poznamenali !!


Pokud máte problémy s špatným volnoběhem, střílením do výfuku při brždění motorem, nebo střílením do
vzduchového filtru, zde je postup nastavení ideální bohatosti směsi volnoběhu.
Základní předpoklad je, že vše v rámci palivové soustavy (vzduchový filtr, palivový kohout a hadičky,
palivový filtr, čerpadlo, všechna těsnění v karburátoru, příruby mezi karburátorem a válcem včetně
těsnění, svody výfuku a samotný tlumič výfuku) funguje tak jak má !!
Nastavení směsi volnoběhu se provádí výše zmiňovanými šroubky bohatosti směsi volnoběhu. Šroubky jsou
na obou karburátorech na spodní straně u přírub k válci. Jako výchozí hodnotu nastavení jsem používal
povolení šroubků o 2 - 2,5 otáčky. Dostává se k nim poměrně špatně zvláště kyž je motor a výfuk horký.
Osobně jsem raději používal aspoň tenké rukavice a malý šroubovák s krátkým dříkem.
Nastavení se provádí u zahřátého motoru, takže vemte šroubovák do kapsy a trochu se projeďte.
Na bezpečém místě potom postavte biga na stojan. Otáčky volnoběhu by jste měli mít +/- 1500.
Nyní pomalu povolujte šroubek na pravém karburátoru po 1/4 otáčkách dokud se budou otáčky motoru
zvyšovat. Jakmile povolování šroubku přestane zvyšovat otáčky motoru, měla by být volnoběžná směs na
optimální poloze. Je dobré počet otáček povolení šroubku počítat, aby jste měli přehled o aktuálním
nastavení. Zkuste párkrát "vrknout" plynem a poslouchat jestli otáčky rychle klesají a nestřílí výfuk.
Biga projeďte a poslouchejte střílení při brždění motorem. V ideálním stavu výfuk jen lehce pobrumlává,
nestřílí a velmi dobře po ubrání plynu zpomaluje biga. Pokud máte nějaké neoriginální díly jako výfuk,
vzduchový filtr nebo trysky v karburátoru, je pravděpodobné že úplně bez střílení se to asi neobejde.
Každopádně můžete v rámci vyjížďky sledovat chování a postupně experimetovat s upravením nastavení šroubků.

Manuály Odkazy na internet Internetové obchody Big videa Ostatní videa Fotogalerie Opravy a údržba Katalog dílů Kontakt

In-počasí

In-počasí



Odkaz na stránky českých majitelů motocyklu Suzuki DR BIG

Adventure Rider

Moto díly PARTSDEPOD

Pneu MITAS

Oleje MOTUL

Jeté motocykly

Jeté motocykly a díly

Motorkáři CZ

Odkaz na stránku pro stažení internetového prohlížeče Chrome

Odkaz na stránku pro stažení plnohodnotného zdarma šířeného operačního systému LINUX UBUNTU

Odkaz na stránku pro stažení internetového prohlížeče Firefox