Suzuki DR BIG
English


Smontování motoru




Odstraňte ze styčných ploch obou polovin motoru zbytky silikonu pomocí hadříku namočeného do technického benzínu.
Případně můžete hůře odstranitelné kousky opatrně seškrabat tupým předmětem aby jste nevytvořili ve ztyčných plochách rýhy.


Do levé poloviny motoru nasaďte oba převodové hřídele. Nejlépe se mi vkládaly oba naráz se všemi ozubenými kolečky, tak aby do sebe zapadly.
Vložte řadící hřídel-vačku na své místo koncem se dvěma otvory dolů.
Nasuňte řadící vidličky na drážky příslušného převodového kolečka.


Příslušné převodové stupně jsou na vidličkách vyznačeny na spodní straně.

Při nasazování vydliček natočte řadící vačku tak aby otvor v konci vačky směřoval směrem dolů k rohovému otvoru na skříni motoru (jak ona obrázku).


Nasuňte vidličku pro 3 převodový stupeň do drážky třetího kolečka od spodu na předlohovém
(spojkovém - ten víc ve předu :o)) hřídeli tak aby zobáček na objímce vidličky zapadl do řadící vačky .
Pro snadnější zapadnutí zobáčku vidličky do kulisy vačky vidličku i s kolečkem nadzvedněte prsty.
Po zapadnutí zobáčku vidličky nasuňte do jejího oka, tak aby čárka na jejím konci ukazovala směrem k horní straně motoru, kolmo na spodní starnu skříně.

Stejným způsobem nasaďte vidličky pro 2. a 1. stupeň na druhý převodový hřídel (dvojka je dole, jednička nad ní).
Po zapadnutí obou zobáčků vidliček nasaďte osku vidliček. Podle manuálu se správná funkčnost řazení kontroluje až po slepení motoru.
Já Vám ale důrazně doporučuji ji zkusit hned !!!
Jednou rukou otáčejte předlohovým hřídelem a druhou postupně otočte řadící vačkou na jednu a potom na druhou stranu až na doraz.
Po směru hodinových ručiček se řadí dolů až na jedničku. Kousek zpátky je neutrál, při kterém by mnělo jít otáčet předlohovou
(spojkovou) hřídelí a přitom hnací hřídel by se neměla otáčet (můžete ji v otáčení zkusmo bránit druhou rukou).
Pokud dochází při pokusech o řazení k zaseknutí koleček a hřídelemi nejde otáčet kolem své osy (převodové hřídele jdou
otočit jen kousek po a kousek proti směru hodinových ručiček) jsou špatně nasazeny vidličky do drážek řadící vačky,
nebo jsou vidličky jedničky a dvojky prohozeny. Uveďte na pravou míru a opět zkontrolujte !!

podložte si motor dvěma hranoly aby byl nad zemí a šel nasadit klikový hřídel.
Vložte klikový hřídel s ojnicí, případně poklepáním gumovou paličkou zajistěte
aby si sedl až na doraz - ojnice při pohybu do předu nebo do zadu narazí na blok motoru.


Vložte i oba vyvažovací hřídele, zadní má delší konec se závitem.


Odmastěte styčné plochy obou polovin motoru. Ujistěte se, že je vše na svém místě, například vymezovací pouzdra a těsnící O-kroužek v místě pod starterem.
Na levou polovinu naneste housenku silikonového těsnění.
Nemusí to být umělecké dílo, ale housenka nesmí být nikde přerušena. Použijte nejmenší otvor dávkovací hubičky na tubě se siliconem.
U mně to bylo 1,3 mm. Housenku jsem se snažil položit raději blíže k vnějšímu okraji bloku a v místě děr udělejte i oblouk kolem díry.




Nasaďte pravou polovinu bloku motoru, případným !lehkým! poklepáním gumovou paličkou zajistěte dokonalé dosednutí po celém obvodu.
Opět se ujistěte že se oba převodové hřídele volně otáčejí. Nasaďte všechny šroubky na své místo a lehce je dotáhněte pouze prsty
aby vám všechen silikon nevylítl ven ( a hlavně do vnitř motoru). podle návodu na vašem silikonovém přípravku nechte silikon
vulkanizovat ( u mne cca 2 hodiny). Po uplynutí dané doby, dotáhněte všechny šrouby na předepsaný moment.


Motor otočte na druhý bok, a opět nasaďte a dotáhněte všechny šrouby . Případné přebytky silikonu jdou snadno odstranit.



Nasaďte oba kolíčky do konce řadící vačky


Nasaďte na konec řadící vačky podložku .


Nainstalujte pružinu. Zahnutý konec tlačí na zářez ramene a rovný konec se opírá o blok motoru.


Nasaďte kulisu řazení tak aby kolíčky na vačce zapadli do otvorů na spodní straně kulisy.


Složte mechanismus hnaného kola řazení. Vložte do otvorů na bocích pružinku kolíček a plochý klínek s drážkou do které zapadá kolíček.





Držte vše na svém místě prsty a vložte do řadící kulisy tak, aby ozubená část směřovala směrem k ose řadící páky.






Nasaďte vodítka řadící kulisy. Namotujte šrouby a matičky (použijte zajišťovač závitů)




Nasaďte osku řadící páky tak aby bylo vše v jedné ose dle obrázku.


Instalujte šroub řazení.


Postavte motor a zkusmo nasaďte řadící páku, a opět odzkoušejte řazení a volné otáčení spojkového hřídele !
Pokud se převodovka seká, nezbyde než odstranit závadu a případně i znovu rozpůlit motor.


Pokud je vše OK, nasaďte vymezovací pouzdra tesnění a rovnoměrně usaďte víčko převodového mechanizmu.
Namontujte všechny šrouby a dotáhněte (pozor víčko má tendenci se při motáži vzpříčit, nedosedne rovnoměrně po celém obvodu)


Otočte motor na druhý bok. Vložte do otvoru konce vačky řazení pružinku a kolíček (slouží pro detekci zařazení neutrálu).



Instalujte spínač neutrálu a dotáhněte jeho šrouby .


Uložte kabel spínače neutrálu na své místo a nasaďte jeho kryt. Instalujte šrouby za použití zajišťovače závitů !


Instalujte průchodku kabelu do vybrání ve skříni za použití malého množství silikonu.


Opět otočte motor na druhý bok. Nasaďte na klikový hřídel klínek ozubené kolo pro vyvažovací řetěz,
podložku a matici se zářezy.






Postupně nasaďte klínek matici s nasazeným řetězem na oba vyvažovací hřídele.
POZOR po namontování ozubených kol vyvažováků už nejde nasadit řetěz !!
!! Zajistěte aby značky na ozubených kolech a lesklé články na řetězu byli ve správné pozici !!
Doporučuji ozubené kolečko napínáku instalovat zároveň s kolečkem předního vyvažováku.
Později to jde hůře, ale jde.












zajistěte stabilní uchycení motoru, například pomocí upínacích popruhů, ke stabilnímu podkaldu (například masivní deska, nebo v mém případě lavečka :o) )

Protáhněte masivní kulatinu s hladkým povrchem okem ojnice a otočte klikou tak aby kulatina bránila v otáčení kliky při dotahování matice na klice. !! Doporučuji, vždy při tomto postupu, vložit mezi kulatinu a blok motoru například dřevěné špalíky. Zabráníte tak poškození dosedací plochy válce na bloku motoru !!

Pomocí trubkového klíče se zobáčky a dostatečné páky pevně dotáhněte matici na klice.


AKTUALIZACE: stejně jako u rozmontování doporučuji i při smontování použít nový postup dotažení matic na vyvažovácích, který se mi osvědčil v praxi (podobně jako u matice na klice výše). nainstalujete napínák a napnete vyvažovací řetízek a zajistíte kliku proti otáčení kulatinou prostrčenou okem ojnice. Doporučuji kulatinu podložit dřevěnými špalíčky, aby nevytlačila důlky do styčné plochy bloku motoru !! V pohodě tak dotáhnete obě matice vyvažováků a vyhnete se tak případnému poškození ozubených kol vyvažováků při původním postupu. Každopádně opakuji že všechny postupy jsou čistě na vaše osobní riziko a neručím za žádné škody způsobené vaší prací !!!



Instalujte pružinu na napínák vyvažovacího řetězu, instalujte oba šrouby napínáku, zahákněte pružinu za kolík.
Zajistěte poozici napínáku pomocí aretačního šroubku a utáhněte jeho pojistnou matici.
Utáhněte oba připevňovací šrouby napínáku.




Instalujte vodítko vyvažovacího řetězu. Na šrouby použijte zajišťovač závitů !


Na klikovku nasaďte podložku, volnoběžku, klínek, setrvačník a šroub za použití zajišťovače závitů !!


zajistěte setrvačník proti otáčení (např. pomocí přípravku jako na obrázku) a pevně utáhněte šroub.


Nasaďte na druhý konec klikové hřídele podložku klínek primární ozubené kolo podložku a matici.
pevně matici utáhněte. !! POZOR matice se utahuje na opačnou stranu, je zde levotočivý závit !!





Nainstalujte obě ozubená kola od olejového čerpadla s podložkami a zajištovací hřídelkou.
zajistěte ozubená kola pojistnými kroužky. použijte nové, nikdy znovu nepoužívejte staré !!






Nasaďte píst zbavený karbonu na kliku, zasuňte pístní čep a zajistěte pojistným kroužkem (pozor ať nespadne do motoru).
Správnou polohu pístu určuje šipka na jeho povrchu !


Zkontrolujte správné natočení všech pístních kroužků !


nasaďte vymezovací pouzdra, namontujtenapínák řetězu a nové těsnění .
nasaďte rozvodový řetěz na ozubené kolečko zadního vyvažovacího hřídele a protáhněte jej otvorem nahoru.
POZOR př idalších krocích dávejte pozor aby při otočení klikou nedošlo k zaseknutí řetězu mezi jeho ozubeným kolem a ozubením volnoběžky !!




Zajistěte píst proti zajetí do motoru (já použil u zámek na kolo) nasaďte Válec na šrouby až se opře o píst.
Překontrolujte správné otočení kroužků. postupně stlačte kroužky do drážek na pístu a nasouvejte válec na píst.


Po nasunutí všech kroužků, protáhněte rozvodový řetěz na horní stranu válce, zajistěte ho proti zapadnutí, vyjměte zajištění pístu a nechte válec dosednout na těsnění.
Instalujte a dotáhněte šrouby a matice.








nasaďte vymezovací kroužky a nové těsnění na válec. Nasadťe hlavu válce. Při nasazování opět protáhněte rozvodový řetěz a zajistěte jej
proti zapadnutí.






Instalujte a dotáhněte šrouby a matice hlavy válce.
Zkontrolujte a případně dotáhněte šrouby a matice válce.






Při držení napnutého rozvodového řetězu (pokud ho nenapnete, vzpříčí se u ozubeného kola ) otočte rotorem tak aby značka na boku motoru a rotoru byli proti sobě.


Při následujících krocích si dle potřeby uvolněte napětí rozvodového řetězu pomocí tenkého plochého šroubováku zasunutého do servisního otvoru
na přední straně válce mírně šikmo vzhůru, jeho otáčením směrem proti hodinovým ručičkám.
Pokud šroubovák uvolníte dojde opět k napnutí řetězu, proto si jej při instalaci vačky přidržuji například tlakem kolene na šroubovák ;o).
Nasaďte vačkový hřídel s ozubeným kolem (zatím na volno) a nasazeným řetězen na své místo.




Zajistěte správnou pozici vačkové hřídele. Značky (linky) na konci vačky musí být vodorovně (v ose s horní hranou hlavy)
Pozici ozubeného kola zajištuje klínek mezi vačkou a kolem (pozor na jeho zapadnutí do moru !!).
Značky rotoru a motorové skříně musí být stále proti sobě (nesmí dojít k otočení rotoru) !!




Po správné nastavení nasaďte ozubené kolo na vačkový hřídel spolu s pojistným kolíčkem.
Nasaďte pojistnou podložku klínku a šrouby ozubeného kola (použijte zajišťovač závitů !!)


Šrouby dotáhněte a zajistěte ohnutím konců pojistné podložky.


Nasaďte vymezovací kroužky, na odmaštěnou styčnou plochu naneste tenkou souvislou housenku tesnícího silikonu.
Okolo otvorů vytvořte obloučky. na střední část okolo uložení vačky silikon nedávejte.
Naneste silikon i na vnitřní obvod vnějšího zakončení plastové zátky konce vačky před jejím usazením na místo.

Nasaďte kryt hlavy válce s odmaštěnými styčnými plochami.
Instalujte všechny šrouby na své místo a rukou ke lehce dotáhněte.
Nechte silikon asi 2 hodiny odpočinout (postupujte podle návodu na obalu vámi použitého silikonu) .


po 2 hodinách všechny šrouby dotáhněte.


Nyní překotrolujte a případně upravte nastevní vůle ventilů !




Nasaďte víčka servisních otvorů ventilů se šrouby a utáhněte.


Na spodní straně motoru nasaďte olejové sítko se šrouby a poté i víčko se šrouby.




instalujte a dotáhňete vypouštěcí olejovou zátku ( šroub ).


Nasaďte startér na své místo, ale zatím jej nedotahujte.


Instalujte na své místo soukolí mezi startér a volnoběžku i s oskami.


nasaďte vymezovací kroužky, těsnění a víko levé strany motoru.


instalujte všechny šrouby víka a dotáhněte je.


Otočte motor na druhý bok.
a nasaďte menší podložku na spojkový hřídel.


Nasaďte spojkový koš na spojkovou hřídel bez vymezovací trubky tak aby ozubení zapadlo do primárního kola i soukolí olejového čerpadla. Instalujte vymezovací trubku do středu spojkového koše


a nasaďte druhou (větší) podložku.


Nasuňte na hřídel spojkový náboj.


nasuňte pojistnou podložku, podložku a matici


matici dotáhněte zatím jen rukou


Nasaďte víko (zatím bez lamel spojky) a provizorně upevněte několika šrouby.


Motor uchopte oběma rukama, a opatrně vložte šikmo (válcem k sobě) z pravé strany do rámu na své místo.


Usaďte motor v rámu tak, aby spodní otovry na bloku motoru byli proti otvorům v rámu.
Motorem se nejlépe pohybuje tlakem na válec v potřebném směru.


Nasuňte šrouby skrz rám a motor (delší ve předu kratší v zadu).
Šroub zasouvejte případně gumovou paličkou a naklánění motoru tlakem ruky na válec v potřebném směru.
Nasaďte matice, ale zatím je nedotahujte.






Instalujte zadní a přední konzoly na rám, potom rozpěrky a nakonec provlečte šrouby.




Na zadní konzoli nezapomeňte uchytit držák se spínačem světla zadní brzdy !


opět nasaďte matice ale nedotahujte
Instalujte horní uchycující konzoly a navlečte šroub a matici.
Dotáhněte všechny matice (doporučuje se použít nové samosvorné matice).


Instalujte na své místo obě cívky s kabelek ke svíčce.


Připojte konektory káblu od alternátoru. konektory jsou zpárované, nelze je zaměnit.


Připojte přívodní kabel ke startéru. Zapojte uzemňovací kabel pod jeden z upevňovacách šroubů startéru a dotáhněte je.


Zapojte kabel spínače neutrálu.



Zkontrolujte délku řetězu na 21 článcích, zuby obou řetězových kol.


Uvolněte vymezovací podložky zadního kola a posuňte jej co nejvíce do předu.


nasaďte na hnaný hřídel malé ozubené kolečko.


nasuňte na hřídel pojistnou podložku s gumovým kroužkem, a otočte jí tak aby byly její otvory proti otvorům v ozubeném kolečku.






Zajistěte podložku šrouby (použijte zajišťovač závitu) a dotáhněte je.




Nastevte pomocí vymezovacích podložek na ose zadního kola předpětí řetězu.
prověs řetězu v klidu je 3,5-4,5 cm.


Dotáhněte matici zadního kola.


zařaďte pátý převodový stupeň a sundejte pravé víko motoru.


Nainstalujte páku zadní brzdy


Dotáhněte matici co to jde, při protočení zadního kola sešlápněte zadní brzdu a spojku dotáhněte.


Nezapomeňte dotaženou matici zajstit ohnutím jazíčku pojistné podložky.


nainstalujte všechny lamely a plechové lamely na náboj spojky.


nasaďte víčko spojky s vypínacím trnem a ložiskem na náboj spojky tak aby zapadlo ozubení víčka do ozubení náboje.


Instalujte šrouby s pružinami a dotáhněte je.


Sundejte páku zadní brzdy
natočte vypínací trn spojky ozubením do zadu


nasaďte slícovací kroužky, a pravé víko motoru s těsněním .
Instalujte všechny šrouby víka a dotáhněte je.
nasaďte ovládací rameno spojky, zajistěte je šroubkem a nasaďte konec lanka do uchycení.


nastavte pomocá matic vůli spojkového lanka na páčce spojky na cca 3mm a matice dotáhněte


nasaďte držák lanka dekompresoru na hryt hlavy válce a instalujte lanko dekompresoru.
Nastevte vůli páčky lanka dekompresoru, tak aby dekompresor spolehlivě fungoval.


instalujte obě hadice od olejového chladiče, nezapomeňte na těsnící O-kroužky (případně jejich výměnu)
Ujistěte se že v horním otvoru pro připojení olejové hadice ja zasunuta mazací trubička a to seříznutým koncem do vnitř !!




Nainstalujte koleno výfuku s těsněním a přírubou


Nainstalujte koncovku výfuku a uchyťte ji volně šrouby.


Natlačte mezi vstup koncovky a konec kolena drátěnou těsnící vložku.


nasaďte a utáhněte stahovací pásek na spoj kolena a výfuku.
Utáhněte šrouby kolena a koncovky výfuku.


Tím je montáž motoru hotova, pokračujte popisem
odstrojení motocyklu a to opačně od jeho konce.
Manuály Odkazy na internet Internetové obchody Big videa Ostatní videa Fotogalerie Opravy a údržba Katalog dílů Kontakt

In-počasí

In-počasí



Odkaz na stránky českých majitelů motocyklu Suzuki DR BIG

Adventure Rider

Moto díly PARTSDEPOD

Pneu MITAS

Oleje MOTUL

Jeté motocykly

Jeté motocykly a díly

Motorkáři CZ

Odkaz na stránku pro stažení internetového prohlížeče Chrome

Odkaz na stránku pro stažení plnohodnotného zdarma šířeného operačního systému LINUX UBUNTU

Odkaz na stránku pro stažení internetového prohlížeče Firefox